torsdag 14. februar 2008

TEST DEG SELV! SU versus SC..

Som tidligere nevnt, fungerer Elisabeth og jeg aldeles utmerket sammen. Det kunne vel neppe gatt glattere. Etter som dagene rusler forbi er det likevel umulig a overse de bittesma detaljene som gjentas til stadighet. Enkelte av dem kan virke irriterende pa motparten, unnskyld, KUNNE virke irriterende pa motparten. Men ikke na lenger. Grundig analyse i hengekoya, bademadrassen og nattoget har apnet oynene for vare sanne jeg. Kjare leser, herunder folger sannhet pa sannhet. Ulik andre lettsindigheter som ellers florerer pa blogger som denne, er dette hardcore facts. Din oppgave er sare enkel: print innlegget ut, og sett ring rundt alternativet som passer deg og din personlighet best. Dyptployende, opplysende og livsforvandlende- jeg har funnet bokstavene som deler verden i to.

Du har nylig ankommet en by du aldri for har vart i. Hva er det forste du finner?
su: Turistkontoret. Hvordan kan jeg ellers fylle sekken med alskens kulorte brosjyrer om naromradets severdigheter?

sc: Jeg velger a ikke ha rutiner pa reisene mine. Kanskje finner jeg en benk, litt sol, eller et passende motiv for a varme opp kameraet. Spontant er bra.

Du befinner deg pa sorostasias storste shoppingsenter. Hvordan legger du opp dagen?
su: Jeg har allerede, takket vare grundig research, funnet rabatter og prosenter man kan oppna om jeg bare far tak i det sakalte turistkortet, som fins i andre enden av senteret. Jeg passer pa a raske med meg oversikt over alle senterets butikker, for a lettere kunne orientere meg.

sc: Jeg folger etter su, som malrettet ployer gjennom folkemengden. Nar jeg ser en butikk som frister, gar jeg inn, og hvis den er kjedelig, gar jeg ut.

Hva har du i ryggsekken?
su: Man vet aldri nar lipglossen gar tom, derfor har jeg med to. Dessuten er det veldig mye papirer som skal til for a kunne fa en skikkelig reise. Ethvert medbrakt bevis, f eks det internasjonale studentkortet (selv om vi ikke er studenter), ma benyttes. Jeg lar aldri sjansen ga fra meg til a sporre om rabatt.

sc: Ryggsekken er full av t-skjorter, bade hjemmefra og nyinnkjopte varp. En god dag avhenger av riktig t-skjorte.

Hvordan moter du offentlig ansatte (bussjaforer m.m)?
su: Som kunde, turist eller verdensborger forventer jeg meg en viss standard. Jeg prover ogsa a oppna alle tenkelige fordeler. Gar jeg inn pa en buss, vil jeg f eks automatisk dra frem fordelskortene mine, ogsa selv om jeg av erfaring vet at de ikke er godkjent i landet jeg befinner meg i.

sc: Jeg hater a gjore det vanskelig for servitoren, klage pa prisen eller la koen vente. Med erfaring i butikkbransjen vet jeg godt hvor utrolig irriterende pastaelige kunder er, og jeg stiller ikke slitsomme sporsmal. Jeg nyter godt av rabatt nar den en sjelden gang forekommer, men ellers hiver jeg meg inn i bussen forst, fordi prisen er ok som den er, og fordi det er pinlig a bruke bade min og andres tid pa a rote rundt i veska lenger enn nodvendig.

Hva gjor du pa toget, bussen, taxien eller flyet?
su: Jeg leser, og forbereder neste trinn pa turen. Hva ellers skal jeg med den sjukilotunge sekken med turistinformasjon?

sc: Jeg sover. Lenge. Hvor ellers har man denne glimrende muligheten til a gjore ingenting?



FLEST SU: SYSTEMUTNYTTEREN.

Nar du er pa tur, skal det gjores ordentlig. Du elsker detaljer, og du bruker hjelpemidler (evt folk) for a fa planene gjennomfort. Du lar ikke noe sta i veien for a si ifra at rommet er skittent eller muggent, og du elsker a prute. Fa ting passer deg beder enn a moysommelig presse priser ned til et kritisk minimum. Om tiden gar mens du snur verden til din fordel, bryr det deg ikke nevneverdig om. Dessuten heter du ofte Elisabeth.

FLEST SC: SYSTEMCRUISEREN.

Du finner deg til rette i det absolutt meste, bade fordi du er fornoyd av natur, og fordi det ikke kunne falle deg inn a vare misfornoyd (de har sikkert gjort sitt beste).. Distre som du er, er du ikke spesielt opptatt av hva eller hvor, sa lenge du kan ta bilder der. Fordi du stoler fullt og helt pa SUs evne til a orientere seg, er jobben din forholdsvis grei- a vare enig. Du har en tendens til a hete Marianne.

Dette kunne vart et langt innlegg om hvordan sc tusler etter su, eller loper fra, fordi det a utnytte systemet gjerne koster en ekstra ko, noen ekstra ord eller en liten omvei. Det horer likevel med til historien at uten su ville sc antageligvis stoppet pa et sted og blitt der i fire maneder fordi det var fint der, og hun ville uansett ikke hatt noen som helst ide om hvordan hun skulle kommet seg videre. Hun ville nytt tiden til fulle, med kameraet i handa og saltvann i oynene, og hun ville konsekvent betalt firedobbelt belop pa hvert eneste marked, fordi det virket dumt a prute (hvem vet, de trenger middag neste uke ogsa, kanskje de blir sara, noen kommer til a fryse, det tar lang tid, og ti kroner fra eller til...) Su, pa sin side, trenger kanskje sc for a innse at joda, det er klisje men alt ordner seg, dessuten er det ingenting som kjennes deiligere enn a finne perlene som ikke finnes i boka.


av marianne

12 kommentarer:

Eirik Andreas Husabø sa...

Ha ha! Jeg ler meg ihjel! Elisabeth du ligner så på mamma! Hvem er det som har hatt et tonn med brosjyrer,kart,rabattkuponger,you name it! med seg til en hver tid i et hvert land! og hvem har ikke prutet på et marked eller klaget på et rom? he he!!

Hyggelig å prate med deg på telefon søster! Hils Marianne masse!

Anonym sa...

hehehehe. utrolig morsomt, og jeg ser for meg det hele.

ber for dere og tenker på dere! her er det kaldt og vått - skulle gjerne vært der med dere!

marenklem

Anonym sa...

Dere to er viste forskjellig helt enig, men det er da man fungere bedre sammen enn to som er like.

Jeg fikk da FLEST SC: SYSTEMCRUISEREN

margrete sa...

jeg ler meg også i hjæl! jeg har vært på tur med elisabeth- og kan bekrefte at dette er en korrekt beskrivelse. marianne, du er tidenes jente til å få satt ord på ting!

Anonym sa...

Elisabeth da. Du som har jobba i servicebransjen... Har du ikke opplevd hvor irriterende kunder er når de skal prute på alt mulig ? :)

hvorfor ikke... sa...

HEHEHE, veldig morsomt! God tur videre!

Elisabeth sa...

Joda Fredrik, men det er jo lurt aa faa med oss saa mye som mulig naar vi forst er paa langtur. hehe

La meg ogsaa faa understreke at denne lille personkarakteristikken er satt veldig paa spissen...eh, hvertfall litt:b hehe

Anonym sa...

Sitter her og smiler for meg selv og ser dere begge for meg. Du slutter aldri å forbløffe meg med dine beskrivende ferdigheter Marianne - og din selvinnsikt er også temmelig slående ;-). Kanskje du skulle satse på psykologi?? Og til deg Elisabeth: Tusen takk for at du hjelper til med å holde Mariannes bein på jorda - hun kan trenge det! Til deg Marianne: Trekk pusten dypt og nyt livet videre i lange drag. Life is never coming back.
Stor klem

Anonym sa...

Brochyrer kan ses som billiga souvenirer.

Elisabeth:keep up the good work, Dom är anställda för att betjäna kunder.
Sånna som dej får jorden att gå runt...

E väldigt glad i SC:n

H-P

Anonym sa...

Hei Marianne!
Det var en tøff blogg du hadde her, masse fine bilder også!
Hilsen familien i Bergen:-P
Cecilie, Thomas, Henrik, Tante og Onkel.

Anonym sa...

heheheheh.
jeg ler. høyt.
dere er gode!

hugs from tess (askjer)

Mary&David sa...

Greetings from California! Your trip looks like a great adventure! Have a wonderful time, and we look forward to having you here soon...Hugs to both of you...:-)