onsdag 6. februar 2008

Lekeland



Singapore er nesten som SimCity. For det første er det høye stålbygninger her, som danner en såkalt fancy skyline. For det andre er alt planlagt, ned til den mest usynlige detalj. Også er alt ganske kunstig. Det virker som at singaporianere har større tro på teknologisk og menneskeskapt skjønnhet, enn den naturlige vi fant i massevis i Thailand. For eksempel er det et lite paradis av en øy her, som er lagd fra bunnen av, bokstavelig talt. Og den fantastiske nattsafarien vi var på i går kveld, er også et framimportert resultat. Thailand virker langt vekk.




De fleste er klar over at Singapore er et regelland. Min egne, noe tynne, teori er at det er ikke bare lover for hva som er uhørt/utenkelig/evt skikkelig forbudt, men det skrives også opp alt som kan aksepteres, bare for å være på den sikre siden. Singapore er en ung stat, og kanskje kan alle fyfyene tolkes ironisk, et snedig påfunn for å vekke oppsikt, men helst er det vel et ønske fra høyeste hold om fullstendig orden. Faktisk vil det å nyte medbrakt vått eller tørt på undergrunnen medføre totusen pent pakkede norske kroner, hvis du er så uheldig å bli tatt. Som gode, norske verdensborgere har Elisabeth og jeg dog intet å frykte, så vi holder budsjettet.






Apropo budsjett.. Singapore fyller ikke akkurat noen lonelyplanetbok i seg selv, nødvendigheter av typen høyest/gamlest/finest er gjort på en dag. Singapore er mest kjent for shopping. Det er et aldri så lite eldorado, hvis jeg kan tilegne eplejuice fra rema litt spalteplass, og vi har brukt ca seksti prosent av vår tid her på kjøpesentre, nå senest sørøstasias største. Ser man bort fra mye kjøpbart, er det også et utall svært utenkelige kreasjoner man kommer over. Stilen her i traktene passer ikke solide, skandinaviske kropper like bra, den er smal men likevel formløs, og overlater null plass til rumpe eller lignende (tro meg, vi har prøvd). Asian favorites, kaller Elisabeth denne lokale hiten. Nok om det. Vi har testa noen prøverom (de kan låses, selvfølgelig, lenge leve sikkerheten), og funnet både heldige og mindre heldige plagg.

av marianne








På toppen av Vivo City - det nevnte shoppingsenteret - fikk Marianne stillet sin stadig økende fløyteabstinens. Det er nok ikke hver dag Grieg blir spillt her, gitt.


Berømte Singapore Sling på berømte Raffles Hotel




Elisabeth sine kjære håndskjærte sandaler. Disse har hun foreløpig fått beholde igjennom hele oppholdet. Marianne er derimot på sandalpar nr. 3...




Det virker som at enkelte er velsignet med mer ansiktsfargepigmenter enn andre. Energinivået er heller ikke alltid helt likt fordelt i vår lille reisetropp.


11 kommentarer:

margrete sa...

haha! morsomt med føytespilling, marianne- og du ser digg ut i rosa;) singapore virker gøy!

Einar H sa...

Takk for telefon i dag, Elisabeth. Ikke alle er like heldige å bli varslet på telefon at dere har lagt ut nye bilder på bloggen. Har hatt høytlesning og bildevisning på jobben til stor glede både for meg og frosne kollegaer. Det ser fantastisk ut. God tur til neste kontinent. Stor klem fra Pappa

Anonym sa...

dere har vist fått litt farge ser eg ja... særlig Elisabeth!!!
kjempe finne bilder og morsomt.
kos dere videre

PS til elisabeth : eg vil høre alt fra turen deres...

Anonym sa...

Tusen takk for kjempekoselig telefonsamtale idag tidlig Marianne. Er alltid så koselig å høre stemmen din, og idag fikk dagen en ordentlig god start! Peter syntes det var kjempegøy å få en tlf.hilsen på bursdagen sin. Nå står jeg på farta hjem for å gjøre klart til selskapet. Så flott at du gleder lokalbefolkningen med fløytemusikken din. Jeg er sikker på at Grieg blir elsket når han kommer ut av fløyta di. Men rosa er vel ikke helt din farge ;-)...Stå på videre. God tur "down under".

margrete sa...

elisabeth.. er det mulig at du får kjøpt en haug med "white-face"- fuktighetskrem før dere forsvinner ut av asia.. hadde blitt takknemlig hvis du kunne smurt deg inn i den før jeg treffer deg igjen..

nina sa...

hello igjen kjære dere! Kan hende dere allerede har oppdaget det, at dere kan ringe gratis til norske hustelefoner fra sjømannskirken i Singapore!?! Enjoy:)

Anonym sa...

å - guri. det ser rett og slett helt fantastisk. dere opplever så masse!

marianne - i går var jeg hjemme, og vi hadde besøk av tonje og gustavo! skulle hilse masse!

mine kjære:)

Anonym sa...

To skissofrene damer på tur rundt om i verden - fra den ene verden til den andre. Tålmodighet på prøve..? Takk for at vi får være gratsipassasjerer. Kjempeartig å lese

Mamma'n til Elisabeth sa...

Kjolen du prøvde Liz var jo nydelig! Håper du kjøpte den og bruker de matchende sandalene dine.
Flott at du har funnet deg gode sko!
Gleder meg over at dere har de så bra.
Nyt livet og ha en flott tur videre!
Klemmer fra mamma

Anonym sa...

Hei igjen jenter :)
Singapore virker til å være "annerledesbyen" framfor noen.... - på godt og vondt, kanskje ?!
Marianne: blir det dårlig med kontanter etter hvert - kan du jo bare ta fram fløyta di... og du; så søt du er når du sover !!!
Elisabeth: du var jo bare aldeles super i den hvite kjolen !!
God tur videre - gleder meg til Australia !!
Klemmer ;)

Anonym sa...

Så gøy å lese, Marianne og Elisabeth. Jeg ble veldig begeistra og utrolig nok kjente jeg meg igjen i Singapore; Raffles nattsafari, kjøpesentra og det velregulerte.Tusen takk for nostalgia for min del!
God tur videre og Gud velsigne dere.
Hilsen Signe